• Ung Media Sverige
  • Medieproduktionsguiden
  • Alla Röster

– Nyheter ur ett ungdomsperspektiv

  • Home
  • Politik
  • Kultur
  • Samhälle
  • Debatt
  • Ung Press podd
  • Om oss

Genetiskt digitalt kunnande? Bygg upp en medeltida by ändå!

sep 30, 2017 Sara Höglund Bokmässan, Kultur, Nyheter Kommentarer inaktiverade för Genetiskt digitalt kunnande? Bygg upp en medeltida by ändå!


Björn Berg Marklund arbetar med spelutveckling inom matematik, historia, engelska och språklära. Ung Media träffar honom på Bokmässans scen Molnet där han presenterar delar av sitt forskningsprojekt i vilket han varit runt i Västra Götaland-skolor och låtit eleverna testa spelen. 

Björn Berg Marklund arbetar för att främja ungas digitala lärande.

Hur är dina spel uppbyggda?
I sig självt har spelet inga inbyggda läromål, det var upp till mig och lärarna att presentera
syftet för eleverna – på så sätt blir läraren medförfattare. Lärarrollen är central då denne
kan kontextualisera en produkt skapad i underhållningssyfte så att den symboliserar
någonting viktigt i samhället. Så tycker jag digitala hjälpmedel ska fungera!

Blev du förvånad över någonting när du kom ut i klassrummen?
Många saker! När jag började med spelutveckling för fyra-fem år sedan var antagandet
alla födda efter 1985 hade ett medfött, genetiskt digitalt kunnande. Men när jag i
klassrummet presenterade för mig självklara digitala verktyg märkte jag att trettio elever,
det är trettio olika bakgrunder, intressen och teknikvanor som gör dem helt olika som
tevespelare. Det krävs väldigt mycket individuellt arbete för att inkludera elever med lite
datavana i en spelbaserad undervisning.

Vad behövs för en jämnare kunskapsnivå?
Vi måste tackla problemet från olika fronter. Dels behöver lärarna ha utrymmet, tiden och
kompetensen för att hjälpa och lyfta elever som har det kämpigt med datorer. I en perfekt
värd skulle alla spelutvecklare minst en gång stå i ett klassrum och faktiskt se hur
nyanserat eleverna spelar spelet för att kunna utforma det mer inbjudande.

Vad efterfrågade lärarna respektive eleverna?
Det var ingen större skillnad, lärarna var lyhörda för elevernas behov och viljor. Men de
kunde uppleva det svårt att engagera eleverna i abstrakta ämnen och där är spel ett medel
för att integrera och praktisera dessa ämnen direkt, genom erfarenhetslära. Till exempel
kan man i ett spel bygga upp eller besöka en medeltida by istället för att bara läsa om det i
en bok.

Text: Sofi Sydvik
Bild: Nadia Ophelia Khodabin


  • bokmässan2017
  • tweet
Det kosmopolitiska Paris ”Om man bara för in tekniken, då blir det sämre…”

Sara Höglund

Relaterade artiklar
  • ”Skriv något kul då!”
    ”Skriv något kul då!”

    okt 04, 2017 Kommentarer inaktiverade för ”Skriv något kul då!”

  • Det Nya Norrland – vår tids avgörande konflikt?
    Det Nya Norrland – vår tids...

    okt 01, 2017 Kommentarer inaktiverade för Det Nya Norrland – vår tids avgörande konflikt?

  • Bröllopsklockor ringer på bokmässan
    Bröllopsklockor ringer på bokmässan

    okt 01, 2017 Kommentarer inaktiverade för Bröllopsklockor ringer på bokmässan

  • Stenar i magen i ett politiskt naivt Sverige
    Stenar i magen i ett politiskt naivt...

    okt 01, 2017 Kommentarer inaktiverade för Stenar i magen i ett politiskt naivt Sverige

Mer i denna kategori
  • Almedalsveckan i bilder – del 2
    Almedalsveckan i bilder – del 2

    jul 10, 2022 Kommentarer inaktiverade för Almedalsveckan i bilder – del 2

  • Paulina Brandberg (L) – brottslighet och gängkriminalitet bland unga
    Paulina Brandberg (L) – brottslighet...

    jul 09, 2022 Kommentarer inaktiverade för Paulina Brandberg (L) – brottslighet och gängkriminalitet bland unga

  • Tobias Andersson om brottslighet och kriminalitet – vad vill Sverigedemokraterna?
    Tobias Andersson om brottslighet och...

    jul 09, 2022 Kommentarer inaktiverade för Tobias Andersson om brottslighet och kriminalitet – vad vill Sverigedemokraterna?

  • Almedalsveckan i bilder
    Almedalsveckan i bilder

    jul 08, 2022 Kommentarer inaktiverade för Almedalsveckan i bilder


Tweets by UngMediaSverige

Ung Press tillhandahålls av Ung Media Sverige | Ansvarig utgivare Agnes Hansius | Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt | 2021