• Ung Media Sverige
  • Medieproduktionsguiden
  • Alla Röster

– Nyheter ur ett ungdomsperspektiv

  • Home
  • Politik
  • Kultur
  • Samhälle
  • Debatt
  • Ung Press podd
  • Om oss

Ett lyckligt äktenskap?

mar 07, 2015 Camilla Göth Nyheter Kommentarer inaktiverade för Ett lyckligt äktenskap?


Rian Liebenberg tror att innehåll, användare och reklam ska ingå i ett lyckligt äktenskap. Men för att det ska bli möjlighet behöver den som vill sälja produkten information om dig.

Foto: Linnea Norberg

Tekniken har öppnat upp för att nå målgrupper vi annars inte når ut till. Foto: Linnea Norberg

– Det är svårt att inte lämna viss information bakom sig, säger Rian Liebenberg som jobbar med teknik, forskning och utveckling, just nu på Schibsted Media Group, men var tidigare med och byggde upp Googles verksamhet i Sverige.

Liebenberg är influgen från London och han lång erfarenhet från den så kallade content business och marketingbranschen. I det stora hela handlar det om att anpassa reklamen efter användaren genom att samla på sig information om vad användaren klickar på, söker efter och registrerar sig. Det går ut på att skapa ett innehåll kring och om sin produkt anpassat till en vald målgrupp.

Rian Liebenberg går genom reklamens historia snabbt. På den avancerade presentationen rullar gamla, gamla reklambilder på halvnakna kvinnor.

– Hur sexistiska dessa bilder än må uppfattas så väcker dem känslor.

Och det har reklam alltid kretsat kring – att väcka känslor. Men han menar att vi nu har övergått till att skapa ett lyckligt äktenskap mellan innehåll, användare och reklam. Och ska dessa tre faktorer gifta sig behövs information om användaren, inte förrän då kan innehållet nå rätt mottagare.

– En annan viktig del är att se över hur användningen av internet rent geografiskt ser ut under dygnet. I Spanien kan vi till exempel se att internetanvändandet minskar under siestan, säger Rian Liebenberg.

Den här typen av marknadsföring har fått stort genomslag, men kan vara problematisk ut flera synvinklar. Den baseras delvis på kategorier som män och kvinnor; där män förväntas vara intresserade av bilar och kvinnor av rosa vinboxar. Dessutom är det problematiskt att användare inte är medvetna om hur information om dem används – den omdiskuterade personliga integriteten på internet. Det finns stora mängder information om oss tillgängligt på grund av vårt internetanvändande, men hur den används, det kan vi aldrig vara riktigt säkra på.


  • MEG
  • tweet
Så ska lärare bemöta extremism i skolan KRÖNIKA: God ton och ingen dålig stämning

Camilla Göth

Journalist och feminist som lätt blir upprörd över orättvisor. Reser mycket och gillar svenska visor. Favoritdjur är Kaskelot.

Relaterade artiklar
  • FILM: Meg 2016 på en minut
    FILM: Meg 2016 på en minut

    apr 12, 2016 Kommentarer inaktiverade för FILM: Meg 2016 på en minut

  • ”Twitter will never be more alive than today”
    ”Twitter will never be more alive...

    apr 08, 2016 Kommentarer inaktiverade för ”Twitter will never be more alive than today”

  • Madhav Chinnappa om uppkoppling
    Madhav Chinnappa om uppkoppling

    apr 08, 2016 Kommentarer inaktiverade för Madhav Chinnappa om uppkoppling

  • Vi rapporterar från MEG16
    Vi rapporterar från MEG16

    apr 07, 2016 Kommentarer inaktiverade för Vi rapporterar från MEG16

Mer i denna kategori
  • Almedalsveckan i bilder – del 2
    Almedalsveckan i bilder – del 2

    jul 10, 2022 Kommentarer inaktiverade för Almedalsveckan i bilder – del 2

  • Paulina Brandberg (L) – brottslighet och gängkriminalitet bland unga
    Paulina Brandberg (L) – brottslighet...

    jul 09, 2022 Kommentarer inaktiverade för Paulina Brandberg (L) – brottslighet och gängkriminalitet bland unga

  • Tobias Andersson om brottslighet och kriminalitet – vad vill SD?
    Tobias Andersson om brottslighet och...

    jul 09, 2022 Kommentarer inaktiverade för Tobias Andersson om brottslighet och kriminalitet – vad vill SD?

  • Almedalsveckan i bilder
    Almedalsveckan i bilder

    jul 08, 2022 Kommentarer inaktiverade för Almedalsveckan i bilder


Tweets by UngMediaSverige

Ung Press tillhandahålls av Ung Media Sverige | Ansvarig utgivare Agnes Hansius | Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt | 2021