jul 08, 2017 Rushdi Al-Sálehi Opinion, Politik, Samhälle Kommentarer inaktiverade för Mecenat – ge oss hållbara rabatter, tack!
Under Almedalsveckan har vi sett hur näringslivet allt mer aktivt utnyttjar politikerveckan i syfte att sprida sina varumärken, inte bara bland vanligt folk utan också i maktens centrum. Det här har fått mig att tänka på en verksamhet som varje dag arbetar med samma sort marknadsföring men som gör det direkt inriktat mot oss studenter – Mecenat AB.
Mecenat AB delar varje år ut 1,3 miljoner Mecenatkort i samarbete med Sveriges studentkårer. Korten skickas ut kostnadsfritt och innehavare erbjuds dagliga rabatter på allt från resor till nya datorer speciellt tillägnade verifierade studenter.
Dessvärre är Mecenat en rabattplattform som ännu inte tar några hänsyn till hållbarhet. De samarbetar med hundratals ”business as usual”-företag som mest bara vill kränga iväg sina produkter till en ung publik.
Vid kontakt med Mecenat påstår de att det som styr är ”studenternas efterfrågan”, men jag tror att det argumentet är en logisk kullerbytta. Det är – tyvärr – inte så att 100 000-tals studenter varje termin aktivt uttrycker sin efterfrågan för specifika produkter. Istället antas vi helt enkelt efterfråga de produkter och märken som Mecenat samarbetar med – alltså de företag som har tillräckligt med muskler för att skapa efterfrågan genom reklam och marknadsföring.
Idag lever och konsumerar svenskar i genomsnitt som om vi hade 4,2 jordklot.Det måste vi genast förändra. Därför är det viktigare än någonsin att skapa hållbara konsumtionsvanor. Men Mecenat svarar med att skjuta ifrån sig ansvaret och ta den enkla vägen ur den nödvändiga diskussion som behöver föras. Ska Mecenat fortsätta leva på ”slit och släng”-kulturen eller inte? Nej, såklart inte!
Vi måste ifrågasätta om vi faktiskt behöver en produkt och på vilket sätt vi ska införskaffa denna produkt. Ska den vara sprillans – och naturförstörande – ny, eller second hand? Här kommer Mecenat in i bilden som en studentnära aktör som dagligen sprider reklam åt företag. Det är dags för Mecenat att ta sitt ansvar och förändra sin affärsplan och därmed påverka studenters konsumtionsvanor. Det är dags att byta ut de nya Apple- och HP-datorerna mot begagnade från ielektronik.se. Det är dags att sluta uppmuntra till shoppingresor och börja främja inhemska naturtrogna sådana, som exempelvis till Gotland. Det är dags att sluta göra reklam för nyproducerade varor och istället hänvisa till secondhand-affärer såsom Röda Korset, Erikshjälpen eller Stockholms Stadsmissions – Remake. Varor som redan är rabatterade, som faktiskt räddar vår planet en sak i taget och hjälper människor både till arbete i Sverige och utomlands. Det är dags att plocka upp de hållbara alternativen som folk inte ser i sin vardag, som de inte är informerade om, och som dramatiskt kan minska såväl konsumtionsbaserade klimatutsläpp som naturförstörelse och det mänskliga lidande som företagen förorsakar längre ner i värdekedjan. Det är dags att marknadsföra för en hållbar efterfrågan och därmed ändra våra konsumtionsvanor.
Mecenat har möjlighet att bli en föregångare! En föregångare som till nästa år i Almedalen med gott samvete kan vara en representant för alla de hållbara alternativ som finns och som aktivt avslutar samarbetet med de som i flera år varit skandalomsusade. Som nyexaminerad student och hållbarhetsexpert så hjälper jag gärna till. Jag har en arsenal av hållbara alternativ till era produkter. Det kan bli en ny och lönsam affärsmodell för Mecenat, så frågan är bara…
jul 06, 2022 Kommentarer inaktiverade för “Vi måste lära känna varandra” En intervju med Fryshuset om utanförskap och kriminalitet bland unga.
aug 17, 2020 Kommentarer inaktiverade för Ungdomarna bakom succéföretaget Färsking: okunskap som styrka
sep 30, 2019 Kommentarer inaktiverade för Psykisk ohälsa måste gå före mjölken till kaffet
sep 29, 2019 Kommentarer inaktiverade för Influerar influencers verkligen unga till att läsa?
sep 29, 2019 Kommentarer inaktiverade för Nattid om psykisk ohälsa, mobbning och boksläppet
sep 28, 2019 Kommentarer inaktiverade för “Jag är queer as fuck” utan skam för mens
sep 28, 2019 Kommentarer inaktiverade för Är den svenska skolan för ’flummig’?
sep 28, 2019 Kommentarer inaktiverade för Intervju med kreatören bakom Depressiva döden
feb 20, 2019 Kommentarer inaktiverade för Felix Herngren om humorn, arbetslivet och familjen
feb 14, 2019 Kommentarer inaktiverade för Det heter sociala medier – så var social
feb 13, 2019 Kommentarer inaktiverade för Tre snabba med projektledaren av Musikhjälpen
jul 04, 2018 Kommentarer inaktiverade för SCHYMAN OM ATT TAKTIKRÖSTA, VÄNSTERPARTIET OCH FÖRSTAGÅNGSVÄLJARE
jul 02, 2018 Kommentarer inaktiverade för Välfärd i fokus för S
jul 02, 2018 Kommentarer inaktiverade för Alice Bah Kuhnke om nazism och hotad demokrati.
jul 02, 2018 Kommentarer inaktiverade för Vi sätter ung press på Almedalsveckan
jul 06, 2022 Kommentarer inaktiverade för På plats i Almedalen: Kustbevakningen
jul 06, 2022 Kommentarer inaktiverade för KDU tycker till om Ebba Bush Almedalstal, lyssna här!
jul 06, 2022 Kommentarer inaktiverade för Såhär tycker MUF om Ulf Kristerssons Almedalstal
jul 06, 2022 Kommentarer inaktiverade för KDU tycker till om Ebba Bush Almedalstal, lyssna här!
jul 06, 2022 Kommentarer inaktiverade för Såhär tycker MUF om Ulf Kristerssons Almedalstal
jul 06, 2022 Kommentarer inaktiverade för På plats i Almedalen: SVT
jul 06, 2022 Kommentarer inaktiverade för Lyssna på vad S-studenter har att säga om Magdalena Anderssons Almedalstal