• Ung Media Sverige
  • Medieproduktionsguiden
  • Alla Röster

– Nyheter ur ett ungdomsperspektiv

  • Home
  • Politik
  • Kultur
  • Samhälle
  • Debatt
  • Ung Press podd
  • Om oss

Visuell journalistik engagerar

mar 06, 2015 Emma Uddesson Nyheter 0


Våga slopa kombinationen text med bildspel och presentera materialet på ett nytt sätt.
Visuell journalistik är vad som engagerar läsaren – och Aron Pilhofer, som leder The Guardians nya digitala storsatsning.

Aron Pilhofer förutspår framtidens journalistik. Foto: Fanny Beckman

Aron Pilhofer förutspår framtidens journalistik. Foto: Fanny Beckman

Han har kallats för digital pionjär och omformade helt webbjournalistiken på New York Times. Aron Pilhofer pratar om vägen till en digital förvandling, och låter publiken på Mediedagarna följa med på brittiska The Guardians resa.

– Vi måste låta mottagaren välja sin egen väg i det visuella innehållet, säger Aron Pilhofer.

Det räcker inte alltid att lägga upp ett vanligt bildspel med tillhörande artikel och gå hem sen, menar Aron Pilhofer. Publiken vill ha mer. Därför satsar The Guardian på att utforska andra sätt att illustrera sina nyheter. Grafik, spel, ljud, video och saker som läsaren kan klicka på – interaktiva lösningar.

Aron Pilhofer visar bland annat upp två exempel på hur The Guardian jobbar med rörlig grafik och ljud för att illustrera artiklar. Publiken får se en animerad film som illustrerar berättelser från Guantanamofången Mohamedou Ould Slahis dagbok, följt av en mer lättsam video på temat Skottlands folkomröstning.

Två animerade filmer med helt olika innehåll och ton – men med samma kreativa lösning.

Det rullar fler exempel på den stora skärmen bakom Aron Pilhofer. En serie filmer om blinddejter där båda parter har på sig Google Glasses. Glasögon som filmar dejten ur deras synvinkel, bokstavligt talat. Gemensamt för allt material är att läsaren får delta i en berättelse i stället för att bara läsa den.

Det är en ambitiös satsning med ett stort team journalister och teknikutvecklare i ryggen. Möjligen en utmaning för den nyhetsredaktion som inte har samma omsättning som The Guardian. Men oavsett är buskapet solklart.

– Viktigast av allt är att ha ett öppet sinne för nya kreativa lösningar, sammanfattar Pilhofer.


  • Aron Pilhofer, framtiden, MEG, The Guardian, visuell journalistik
  • tweet
Världens vita fläckar ska fyllas i "Nixon var en väldigt paranoid person"

Emma Uddesson

Relaterade artiklar
  • “Jag vill satsa och se hur långt det kan räcka”
    “Jag vill satsa och se hur långt det...

    aug 17, 2020 0

  • Intervju med journalisten som avslöjade Cambridge Analytica-skandalen
    Intervju med journalisten som...

    feb 25, 2020 0

  • Intervju med kreatören bakom Depressiva döden
    Intervju med kreatören bakom...

    sep 28, 2019 0

  • Hur påverkar framtidens Arbetsförmedlingen de unga med längre avstånd till arbetsmarknaden?
    Hur påverkar framtidens...

    jul 08, 2019 0

Mer i denna kategori
  • Lack of youth influence – a threat to the Swedish democracy
    Lack of youth influence – a...

    feb 23, 2021 0

  • Our voices are loud
    Our voices are loud

    feb 17, 2021 0

  • Credibility is about objectiveness – not age!
    Credibility is about objectiveness...

    feb 16, 2021 0

  • Femdagarsworkshop för ungdomar blev storslagen kortfilm
    Femdagarsworkshop för ungdomar blev...

    feb 07, 2021 0


Leave a Reply Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tweets by UngMediaSverige

Ung Press tillhandahålls av Ung Media Sverige | Ansvarig utgivare Desirée Widell | Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt | 2018