jul 03, 2019 Elina Gleisner Almedalen, Nyheter, Politik, Samhälle 0
Från vänster: Casper Törnblom på partner 500, Daniel Redgert, CEO och grundare av Redgerts Comms, Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen, Natalie Tidström Heidmark från IAB:s taskforce influencer marketing och Julia Lundin, redaktör på Resumé Insikt.
Vitaminer som får håret att växa snabbare och studios som sprejar våra kroppar gyllenbruna är exempel på vad som kan dyka upp i flödet på influencers kanaler. Samarbeten som de många gånger tar betalt för men inte alltid markerar tillräckligt tydligt, i alla fall inte enligt Resumés granskning av branschen.
Hälften av de 13 fall som tidningen anmälde till Konsumentombudsmannen (KO) ledde till en fällande dom. Journalisterna bakom granskningen är på plats under Almedalsveckan och medverkar i ett seminarium om hur smygreklam ska undvikas i framtiden.
― Lagstiftningen är tydlig, men branschen måste fortsätta att utbildas och informeras om vad som gäller, säger Gunilla Welander som är jurist på Reklamombudsmannen. Däremot menar hon att branschen är ny och att den eventuellt är i behov av gemensamma och egna regler för hur reklam på sociala medier ska märkas.
Under seminariet tas Alexandra Nilsson, även känd som Kissie, upp som ett exempel. “Har ni också gamla mobiler som ligger hemma och skräpar och inte används längre? Jag har flera stycken haha…”. Så inledde Nilsson sitt inlägg i ett bloggsamarbete för ett företag som återvinner mobiler. Trots att influencern i början av inläggen märkte det med en text som på engelska berättade att inlägget var ett samarbete med företaget ansåg KO att det inte var tillräckligt.
Daniel Redgert är CEO och grundare av Redgert Comms och samarbetar ibland med företag mot betalning på sina sociala medier. Enligt Redgert kan det vara svårt att veta vad som är tillräckligt tydligt.
― Gränser suddas ut och det kan vara svårt att veta vad som är vad, säger Redgert. Han menar att det finns en gråzon och att det kan vara svårt för unga influencers att veta när det kommer till företag som bjuder på resor och restauranger som betalar middagar. Han nämner en tydligare märkning som en tänkbar lösning, något som redan införts i Norge.
― Det kan vara allt från en markering för mer uppenbara samarbeten och gåvor som kan märkas med “gifted by” till att man besöker en ny butik man gillar och då märker den med “invented by”.
Om influencers ska kunna göra reklam på sina sociala medier är panelen överens om att följarna måste få veta att de fått pengar för att visa upp vitaminer och spraytan-besök. En tänkbar lösning är bättre information och tydligare märkningar.
____________________________________________________________________________________
Ung Press har frågat några av besökarna i Almedalen vad de tycker om smygreklam på sociala medier.
Tycker du att det är svårt att se vad som är reklam på sociala medier?
Vad tänker du när någon du följer gör reklam?
― Jag tycker det. Om det blir för mycket avföljer jag.
― Jag lägger märkte till det och då brukar jag oftast scrollar vidare. Jag gillar det inte då kapitalistiska företag normaliseras.
― Nej, jag tycker att det oftast går att utläsa att det är ett betalt samarbete. Det är okej, så länge det är tydligt att det är reklam och att det inte är för något skadligt så som tobak och alkohol.
Text: Elina Gleisner
Foto: Elin Nordlund
okt 24, 2020 0
sep 29, 2019 0
sep 29, 2019 0
sep 13, 2019 0
feb 23, 2021 0
feb 17, 2021 0
feb 16, 2021 0
feb 07, 2021 0