• Ung Media Sverige
  • Medieproduktionsguiden
  • Alla Röster

– Nyheter ur ett ungdomsperspektiv

  • Home
  • Politik
  • Kultur
  • Samhälle
  • Debatt
  • Ung Press podd
  • Om oss

Kundnära reklam på framfart

apr 08, 2016 Emilia Eriksson MEG, Nyheter 0


 

DSC_0527

Foto: Amanda Karlsson

 

Kaylee King-Balentine, Director, T Brand Studio International har bjudits in till Mediedagarna i Göteborg för att prata om sitt jobb kring reklam. Hon jobbar för den etablerade reklambyrån T brand som är en del av New York Times Magasin. Hon är en av de största i sin bransch och jobbar dagligen med att utveckla nya sorters reklam för de allra största företagen. Kaylee ägnar detta seminariumet åt att förklara bakgrunden till reklamen vi ser idag, vilken reklam våra ögon kommer fastna för i framtiden samt diskutera vikten av att lära känna företaget du skapar reklam för.

Volvo kontaktade T brand och Kaylee och berättade om deras 2020-plan, en plan där de vill ha nolltollerans mot skador och dödsolyckor i trafiken där vovlobilar är inblandade. Kaylee blev förvånad av att företaget var beredda på att gå ut med det faktum att det faktiskt sker så pass många dödsfall som det gör idag i Volvo-bilar. För att mottagarna till reklamen inte skulle bli avskräckta började de jobba tätt tillsammans och skapade en film där tittarna får hänga med från i allt från teknikerns frukostbord där han delar tankar om hur han ska förbättra bilarna, till riktiga olyckor ute på vägarna. De lägger otroligt stor vikt på att få fram detaljerna om hur Volvo som företag jobbar för att säkra sina fordon. Sker det en olycka inom 60 km från Göteborg åker teknikerna direkt ut för att titta på bilarna på plats, vad gick fel? hur hade bilen kunnat agera annorlunda för att minska skadorna på passagerare? Även detta får vi hänga med på i filmen som visas på storbildsskärmen bakom Kaylee.

Kaylee förklarar också att dagens reklam skiljer sig från tidigare år, då det idag inte är märket som spelar roll utan hur bra och mäktig reklamen i sig är. Är reklamen riktigt bra, och har en tung frontfigur, bryr sig inte konsumenterna inte om märket i sig. Detta instämmer även Fredric Karén, Editor in chief, Svenska Dagbladet, och syftar på Vitamin Well reklamerna som Zlatan Ibrahimovic frontar. Emma af Robson, CEO Modern Women Media, skulle deltagit i panelen som diskuterade om dagens reklam men uteblev. Hon hade dock lämnat en kommentar till moderatorn Lisa Bjurwald: ” Millenials are blind to normal advertising”. Kaylee håller med och menar att detta är den störta anledningen tills att T brand hela tiden måste utveckla och förnya sitt sätt att sprida kunders reklam.

Text: Emilia Eriksson, Amanda Karlsson


  • tweet
REFLEKTION: Den digitala journalistiken är framtiden "Man ska visa att det inte är en armé"

Emilia Eriksson

Relaterade artiklar
  • Ungdomarna bakom succéföretaget Färsking: okunskap som styrka
    Ungdomarna bakom succéföretaget...

    aug 17, 2020 0

  • Psykisk ohälsa måste gå före mjölken till kaffet
    Psykisk ohälsa måste gå före...

    sep 30, 2019 0

  • Influerar influencers verkligen unga till att läsa?
    Influerar influencers verkligen unga...

    sep 29, 2019 0

  • Nattid om psykisk ohälsa, mobbning och boksläppet
    Nattid om psykisk ohälsa, mobbning och...

    sep 29, 2019 0

  • “Jag är queer as fuck” utan skam för mens
    “Jag är queer as fuck” utan skam...

    sep 28, 2019 0

  • Är den svenska skolan för ’flummig’?
    Är den svenska skolan för...

    sep 28, 2019 0

  • Intervju med kreatören bakom Depressiva döden
    Intervju med kreatören bakom...

    sep 28, 2019 0

  • Felix Herngren om humorn, arbetslivet och familjen
    Felix Herngren om humorn, arbetslivet...

    feb 20, 2019 0

  • Det heter sociala medier – så var social
    Det heter sociala medier – så...

    feb 14, 2019 0

  • Tre snabba med projektledaren av Musikhjälpen
    Tre snabba med projektledaren av...

    feb 13, 2019 0

  • SCHYMAN OM ATT TAKTIKRÖSTA, VÄNSTERPARTIET OCH FÖRSTAGÅNGSVÄLJARE
    SCHYMAN OM ATT TAKTIKRÖSTA,...

    jul 04, 2018 0

  • Välfärd i fokus för S
    Välfärd i fokus för S

    jul 02, 2018 0

  • Alice Bah Kuhnke om nazism och hotad demokrati.
    Alice Bah Kuhnke om nazism och hotad...

    jul 02, 2018 0

  • Vi sätter ung press på Almedalsveckan
    Vi sätter ung press på Almedalsveckan

    jul 02, 2018 0

  • Lack of youth influence – a threat to the Swedish democracy
    Lack of youth influence – a...

    feb 23, 2021 0

  • Our voices are loud
    Our voices are loud

    feb 17, 2021 0

  • Credibility is about objectiveness – not age!
    Credibility is about objectiveness...

    feb 16, 2021 0

  • Notturno – dokumentären som skildrar vardagslivet under krig
    Notturno – dokumentären som...

    feb 07, 2021 0

Mer i denna kategori
  • Lack of youth influence – a threat to the Swedish democracy
    Lack of youth influence – a...

    feb 23, 2021 0

  • Our voices are loud
    Our voices are loud

    feb 17, 2021 0

  • Credibility is about objectiveness – not age!
    Credibility is about objectiveness...

    feb 16, 2021 0

  • Femdagarsworkshop för ungdomar blev storslagen kortfilm
    Femdagarsworkshop för ungdomar blev...

    feb 07, 2021 0


Leave a Reply Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tweets by UngMediaSverige

Ung Press tillhandahålls av Ung Media Sverige | Ansvarig utgivare Desirée Widell | Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt | 2018